Hos Valmont SM A/S i Hjordkær, producerer man elementer til energisektoren i den helt tunge vægtklasse. Enorme CMC’er til olie- og gassektoren og tårnsektioner til vindmøller ligger på snorlige rækker på den 540.000 kvm store grund, og fanger øjet allerede et stykke inden man ankommer til matriklen. Virksomheden arbejder med elementer på helt op til 600 tons. Så der er ikke noget at sige til at de også visuelt gør indtryk.
Oluf Lauridsen som er udviklingschef hos Valmont SM A/S, har været med i 48 år og ved om nogen hvad det vil sige at flytte så store elementer fra a til b.

”Mange af vores elementer udskibes fra Aabenraa Havn. Vi er meget afhængige af havnen, og har et rigtig godt samarbejde med dem. Der er gode udskibningsforhold og masser af plads – og de andre brugere på havnen er gode til at acceptere til at vi fylder lidt ekstra på havneområdet. en gang imellem”

Både ind- og udland
”Via vores kunder udskiber vi emner fra Aabenraa Havn til både inden- og udenrigs. Vi har leveret en del til UK og har også haft emner der kommer så langt som til USA”, fortæller Oluf.

”Indenrigs er det især elementer til Østersøen der udskibes i Aabenraa. ”Vi leverer en del elementer til byggerier i hovedstadsområdet. F.eks. har vi stået for tagkonstruktionen til Operahuset, elementer til Brøndby stadion samt gangbroer i indre København. Også de helt tunge tårnelementer, der samles til færdige vindmøller i Esbjerg Havn, sejles indimellem fra Aabenraa til Esbjerg, når de har været for tunge til at kunne transporteres på vejen”.

Samspillet med Aabenraa Kommune
Når eksempelvis en CMC der inkl blokvogn måler 20 meter i højden, har et grundareal på 14×12 meter og vejer op til 380 tons, skal transporteres den relativt korte vej på landjorden fra Værkvej i Rødekro til Aabenraa Havn, kræver det alligevel en del planlægning, tilladelser og hensynstagen fra omverdenen.

”Vi har heldigvis et rigtig godt samarbejde med Aabenraa Kommune”, siger Oluf. ”De er meget lydhøre overfor vores behov, og har lavet op til flere justeringer på de ruter vi bruger, ligesom de har givet os beføjelser til både at hæve højspændingskabler og beskære træer, når det har været nødvendigt. For nogle år tilbage blev Rugkobbelkrydset ombygget, sådan at vi kan køre uden om lyskurven. Vi bliver også spurgt til vejændringer, inden de sættes i værk. Uden kommunens velvilje til vores erhverv, ville det blive svært at transportere de emner vi laver her hos Valmont. Så det er vi naturligvis meget glade for.”

Nogle gange må der tænkes kreativt
For ca 10 år tilbage, hvor Oluf var med til at transportere et ankerhåndterings spil på ca. 450 tons, løb de på vej til havnen, ind i en udfordring.

”Da vi i tilbudsfasen kom til broen over motorvejen, viste det sig at vores last var for tung. Så i samarbejde med politiets afdeling for særtransport, fik vi bevilling til at køre ned på motorvejen, hen over den og op på den anden side. Det spærrede motorvejen i 20 minutter. Heldigvis var det lidt over midnat og ikke særlig befærdet. Vores eneste tilskuer var en fransk turist, der var ganske fornøjet over at følge vores omdirigering”, slutter Oluf.


Valmont SM A/S i Hjordkær


Ankerhåndteringsspillet, der på vej til Aabenraa Havn spærrede motorvejen i 20 minutter


Produktionshal med tårnsektioner