På Aabenraa Havn ligger en beskeden rød barak, som ikke gør meget væsen af sig. Men inden for de træbeklædte vægge, styres logistikken af rigtig mange ton grus og skærver hver eneste dag; Det er nemlig Stema Shippings hovedkontor.

Stema Shipping blev etableret på Aabenraa Havn i 1975, hvor man handlede jordbrugskalk til landbruget og stenmaterialer fra Sverige og Norge til beton- og asfaltindustrien.

Senere investerede Stema Shipping i egne stenbrud i Jelsa i Norge, og sidenhen er der investeret i flere norske stenbrud.

Vi producerer årligt omkring 15 mio. tons skærver fra vores stenbrud, der eksporteres ud til omkring 50 terminaler i Nordeuropa, fortæller Rolf Bonnichsen, direktør for Stema Shipping Danmark. Vi har seks skibe med 30.000 tons lasteevne, og der er en nybygning på vej i 2020, så udover investeringen i produktionen af stenmaterialerne, har vi også ekspanderet kraftigt i vores rederi, der udover egne produkter også sejler for andre kunder.

Optimal placering
Vores tilstedeværelse på Aabenraa Havn er ikke tilfældig, siger Rolf Bonnichsen. Vi sejler stenmateriale ind hele året, for at opbygge en buffer til højsæsonen for byggeri og anlæg, så vi altid kan levere ”just in time” og således er lagerførende for kunderne. Det kræver god kajplads og dybvandsterminaler. Begge dele har vi her i Aabenraa Havn”.

En del af de importerede skærver, fragtes videre til Tyskland, og også her er placeringen i Aabenraa en fordel.

”Fra Aabenraa området dækker vi fra syd for Kolding og ned til Kielerkanalen. 50% af de skærver der sejles ind i Aabenraa Havn, fragtes videre syd for grænsen”, siger Rolf Bonnichsen, ”. Dette foregår med lastbiler, og her kan vi udnytte de gode transportmuligheder i GateDenmark”.

Motorvej til Sønderborg
Et af de store projekter, der dagligt har indflydelse på mange sønderjyders hverdag, er motorvejsbyggeriet mellem Kliplev og Sønderborg. Østrigske Strabag som stod bag konsortiet KMG (Kliplev Motorway Group) hyrede Stema ind til en totalentreprise ifm råstofleverancen.

”Da motorvejsbyggeriet blev skudt i gang, leverede Stema en total pakkeløsning”, fortæller Rolf Bonnichsen. ”Sammen med Andreas Jensen fra Røllum Grusgrav, stod vi for leverancen af 250.000 tons norsk importeret granit samt 3 mio. tons lokale råstoffer i form af sand, grus og genbrugsmaterialer”.

”Vi kunne desuden i opstartsfasen rådgive Strabag omkring dækning af deres transportbehov for hele projektperioden, for at få den mest optimale proces”, fortsætter Rolf Bonnichsen.

Nyt og større domicil
Udover materiale til vejanlæg, leverer Stema også baneskærver til jernbanestrækninger, samt materiale til kystforstærkning og offshore projekter, for blot at nævne nogle få. Stema er en virksomhed i vækst, og derfor er den røde baraks dage som hovedkontor også ved at være talte.

”Vi har indgået en lejeaftale med Stenbjerg Ejendomme, ejet af Jebsens, der står for nybyggeriet af det nye kontordomicil på havnen. Her ser vi frem til at flytte ind, om et års tid” siger Rolf Bonnichsen. ”Vores placering og mangeårige samarbejde med Aabenraa Havn er vi utrolig glade for, så den nye bygning er selvfølgelig også her på havnen, hvor vi hører hjemme.”


Rolf Bonnichsen,
Direktør for Stema Shipping Danmark


Stema Shipping stod, sammen med Andreas Jensen fra Røllum Grusgrav, for levering af 250.000 tons tilslagsstoffer (beton-asfalt) og 3 mio. tons sand, grus, genbrugsmaterialer til motorvejsbyggeiet mellem Sønderborg og Kliplev.

Foto: Jacob Carstensen, air-foto.dk


Motorvejen mellem Sønderborg og Kliplev er ét af de store projekter Stema Shipping har leveret materiale til, som dagligt har indflydelse på mange sønderjyders hverdag.

Foto: Jacob Carstensen, air-foto.dk