At fremtiden er digital, er man meget bevidst om hos FREJA Logistics. For nylig har virksomheden, som et led i deres digitaliseringsstrategi, investeret i BI-systemet MyFREJA. Et business intelligence system, der gør det muligt at indsamle og analysere store mængder data på et splitsekund.

Kenneth Sandgaard, Head of Digital & Innovation hos FREJA Logistics, fortæller:
Vi lever i en ”Big Data”-tid, hvor vi har mulighed for at indsamle enorme mængder data og lade dem flyde frit mellem de forskellige led i forsyningskæden. Disse data indsamler vi med diverse sensorer, og har i MyFREJA fået en platform hvor vores kunder let kan overskue og forstå data. Vi introducerer dermed det analytiske i transport- og logistikprocessen – og på det grundlag kan vi effektivisere på faktiske tal i stedet for, som hidtil, på mavefornemmelsen”.

MyFREJA er bygget op omkring et online business intelligence system. En intuitiv brugerflade, hvor man let kan få præsenteret varens flow, aktiviteter, status med mere via dashboards og visualiseringer af de indsamlede data.

”Vi stiller data til rådighed for vores kunder”, fortæller Kenneth Sandgaard. ”Det giver dem mulighed for at monitorere f.eks. tidsmæssige perspektiver eller hvordan volumenerne udvikler sig. De kan eksempelvis gå ind og se hvor mange transportkroner der bliver brugt på at levere til et specifikt segment. Har man, lad os sige 1.000 leveringsadresser i Europa, så kan man lynhurtigt spotte hvor ’centre of gravity’ er”.

Torben Mortensen, der er filialdirektør i FREJA i Padborg, fortæller:
I 2013 satte vi GPS logging på alle vores trailere, så vi altid kan se hvor de er og hvornår de skifter bil – en slags udvidet ´Track & Trace´. I tidsrummet herefter er mængden af forsendelser steget eksponentielt ift antallet af medarbejdere, hvilket giver et rigtig godt billede af hvordan indsamlingen af data, kan bruges til at effektivisere.

Kenneth Sandgaard tilføjer:
”Det er et stort skel. Ikke mange 3PL virksomheder kan fortælle deres kunder så præcist hvor deres gods er. Det er især godt på lange, internationale transporter, og skaber både gennemsigtighed og tilllid”.

Support og skræddersyede løsninger
På trods af den meget brugervenlige flade MyFREJA er bygget op på, er der yderligere tilknyttet en supportafdeling.
”I 2016 oprettede vi FREJA Consulting”, siger Kenneth Sandgaard. ”Det er en rådgivende enhed, der kan hjælpe med spørgsmål til den daglige brug af analytics og brugen af MyFREJA. Kunderne får dermed støtte til at skræddersy analyser og beslutninger til den enkelte kundes aktuelle situation.

Ønsker for fremtiden
Ønsker og drømme for fremtiden har FREJA Logistics flere af. Dog med en klar førsteprioritet:
Det vi har på tegnebrættet inden for de næste 6 måneder, er værktøjer der hæver gennemsigtigheden for hvor de største miljøbelastninger ligger”, fortæller Torben Mortensen. ”Det er i FREJAs ånd at tænke CSR og grøn profil i det hele taget. Derfor vil vi også gerne hjælpe andre virksomheder til at forbedre deres Carbon footprints”.

Vil man vide mere om MyFREJA systemet, kan man kontakte Kenneth Sandgaard på tlf. +45 96 70 53 60 eller email ksa@FREJA.com

 


Kenneth Sandgaard, Head of Digital & Innovation hos FREJA Logistics

 


Torben Mortensen, Filialdirektør i FREJA Logistics i Padborg


MyFREJA er bygget op omkring et online business intelligence system. En intuitiv brugerflade, hvor man let kan få præsenteret varens flow, aktiviteter, status med mere via dashboards og visualiseringer af de indsamlede data.